ظهور خیلی هم نزدیک نیست!

حرفهای مهم رهبری درباره زمان ظهور، مدعیان دیدار با امام زمان و برخی تطبیق‌های علائم ظهور


 

ظهور نزدیک است

 یکی از مسائل مهم سیاسی و مذهبی روی داده در  ماه‌های انتهایی سال 89 و بهار 1390 به اوج رسیدن مباحث مربوط به نزدیکی ظهور و علائم ظهور بود.  اگرچه از سال‌های میانی دهه 80 در میان برخی گروه‌ها و حلقه‌ها زمزمه‌هایی مبنی بر دادن بشارت ظهور در ایام بسیار نزدیک از سوی برخی علما داده می‌شد اما با طرح این گونه آموزه‌ها در فضای رسمی و سیاسی کشور بر ابعاد این ماجرا افزوده شد .  انتشار یک فیلم در قالب یک سی دی با مضمون نزدیک بودن پایان انتظار و آشکار شدن علائم ظهور امام زمان (عج) در جامعه اوج طرح این تفکر در جامعه بود. پس از مدتی کوتاه این فیلم با حجمی انبوه و رایگان در جامعه توزیع گردید و به بحث اول محافل مذهبی ،خانوادگی و سیاسی مبدل شد. در این فیلم ضمن اعلام آغاز عصر ظهور به بیان مشابهت‌های شرایط فعلی و نشانه‌های ظهور در برخی روایات اشاره شده است. در این فیلم پس از آن که عنوان شده در حال حاضر دوره آخرالزمان است، چهره‌های معاصری به عنوان افرادی که در روایات از آن‌ها یاد شده نام برده می‌شود و از قول افرادی به تشریح این موضوع می‌پردازد. بر پایه محتوای این فیلم  حضرت آیت الله خامنه‌ای با سید خراسانی، نفس زکیه با شهید آیت الله محمد باقر حکیم که در نجف اشرف به شهادت رسید، شعیب ابن صالح با محمود احمدی نژاد، سید یمانی با سید حسن نصرالله ، سفیانی با  ملک عبدالله پادشاه اردن و... تطبیق داده شده است. برخی بحران‌ها و مصائب طبیعی نیز به عنوان نشانه‌های عصر ظهور معرفی شده است. انتشار این فیلم با واکنش مراجع تقلید و سیاسیون به نام کشور روبرو شد. با آغاز انتقادات سازندگان این فیلم کوشیدند اعتقادات خود را با برخی فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب و سایر علمای بزرگ توجیه کنند. اما علمایی مانند آیت الله کورانی با رد تایید این فیلم از سوی خود نشان داد این فیلم بیشتر با اهداف سیاسی و انتخاباتی طراحی و ساخته شده است. با آغاز دستگیری‌های عوامل سازنده برخی نهادهای امنیتی به برخی سرنخ‌ها از حمایت‌های برخی اشخاص درون دولت از این جریان رسیدند که به اتهام مشارکت در توزیع و تولید این فیلم و ترویج این گونه عقاید انحرافی بازداشت شدند. البته تا صدور حکم صادره از سوی دادگاه نمی‌توان این افراد را مجرم شمرد.

فرد منتظِر باید همواره خصوصیات و ویژگی‌های لازم دوران مورد انتظار را در خود حفظ و تقویت کند و این انتظار، به گونه‌ای است که از یک طرف، هیچ‌گاه نباید آن را طولانی مدت تصور کرد و از طرف دیگر هیچ‌گاه نباید آن را بسیار نزدیک دانست

اما یکی از مسائل مهمی که برای افکار عمومی و متدینین دارای اهمیت فراوان بود موضع مقام معظم رهبری به عنوان ولی فقیه و از مراجع تقلید بود که البته برخی تطبیق‌ها درباره ایشان نیز در این فیلم انجام شده بود و در برخی افواه عمومی وجود داشت. .مقام معظم رهبری  طی سخنرانی بسیار مهمی در جمع پژوهشگران عرصه مهدویت سخنان بسیار مهمی ایراد فرمودند که در واقع موضع نهایی نظام و مقام ولایت درباره این گونه باورها بوده است.

رهبری

مهم‌ترین نکاتی که از سخنان ایشان در روز گذشته می‌توان برداشت کرد عبارتند از:

1- نه باور به طولانی بودن انتظار صحیح است و نه اعتقاد به "خیلی نزدیک بودن ظهور"

 

از نگاه رهبری می‌بایست از افراط و تفریط درباره ظهور و انتظار پرهیز کرد. ایشان فرمودند :

 فرد منتظِر باید همواره خصوصیات و ویژگی‌های لازم دوران مورد انتظار را در خود حفظ و تقویت کند و این انتظار، به گونه‌ای است که از یک طرف، هیچ‌گاه نباید آن را طولانی مدت تصور کرد و از طرف دیگر هیچ‌گاه نباید آن را بسیار نزدیک دانست.

بر این مبنا ضمن این که در جامعه همواره می‌بایست آمادگی برای عصر ظهور فراهم باشد و افراد ضمن  افزایش بصیرت برای آماده کردن مقدمات حکومت جهانی امام زمان تلاش کنند اما نباید به دام برخی عقاید افتاد که ضمن  تعیین وقت برای ظهور آن را خیلی نزدیک می‌دانند.

2-به مدعیان دیدار و انس با امام زمان اعتماد نکنید 

 

در این سال‌ها دکان‌های زیادی برای مدعیان شرفیابی به محضر امام زمان باز شده است. بسیار افراد ادعاهای زیادی می‌کنند. این ادعاها نه تنها در سطح برخی عوام طرح و مورد پذیرش قرار می‌گیرد که متأسفانه در سطح خواص نیز طرح و مورد قبول واقع می‌شود. حضرت

آیت الله خامنه‌ای درباره این مسأله فرمودند:

در موضوع انُس با آن حضرت و توسل به ایشان نیز آنچه صحیح و مورد نظر است، توجه و توسل از دور است که حضرت مهدی(عج) انشاء الله آن را می‌پذیرند اما برخی ادعاها و مطالب عامیانه در خصوص انُس با حضرت، از طریق دیدار حضوری، غالباً دروغ و یا تخیلات ذهنی است

یکی از خطرهای بزرگ در موضوع مهدویت، کارهای عامیانه، جاهلانه، غیرمستند و متکی بر تخیلات و توهمات است که زمینه ساز مدعیان دروغین و دوری مردم از حقیقت واقعی انتظار خواهد شد

3-تطبیق برخی علائم ظهور بر اشخاص اقدامی غلط و انحرافی است

 

از اقدامات بسیار مخربی که در این روزها باب شده تطبیق برخی چهره‌های سیاسی و مذهبی با افرادی است که در برخی روایات به عنوان بازیگران عصر ظهور معرفی شده‌اند. در تاریخ معاصر ایران فتنه بابی و بهایی نیز بر پایه همین مشابهت سازی‌ها و تطبیق‌ها شکل گرفت . در واقع این مشابهت سازی‌ها زمینه سو استفاده شیادان و منحرفان را فراهم می‌سازد . مقام معظم رهبری در این سخنرانی مهم  با اشاره به مدعیان دروغینی که در طول تاریخ برخی علائم ظهور را بر خود یا دیگران تطبیق می‌دادند، افزودند: همه این موارد غلط و انحرافی است زیرا برخی مطالب درباره علائم ظهور، غیرقابل استناد و ضعیف است و مطالب معتبر را هم نمی‌توان به راحتی تطبیق داد.

 

رهبری

این نکته برای همه ما روشن می‌سازد که صرف مراجعه به کتب روایی و تنظیم دلبخواهانه برخی احادیث و روایات بدون دانش روایی و حدیثی کاری انحرافی و نادرست است. در این باره حضرت آیت الله خامنه‌ای به لزوم ورود متخصصان علوم حدیث و رجالی برای پالایش احادیث صحیح از میان انبوه روایات تاکید دارند و می‌فرمایند:

البته کار عالمانه و مستند درباره موضوع مهدویت و انتظار نیز بر عهده اهل فن و متخصصانی است که علم حدیث و رجال را به خوبی می‌دانند و با مسائل و تفکرات فلسفی آشنایی کامل دارند.

 نتیجه گیری:

ورود برخی افراد غافل و غیر مطلع و یا منحرف و دارای اغراض سیاسی در سال‌های اخیر به عرصه مهدویت باعث ایجاد شبهات و مسائلی در میان افکار عمومی  شد  و  بر مبنای نگاه مقام معظم رهبری یکی از خطرهای بزرگ در موضوع مهدویت، کارهای عامیانه، جاهلانه، غیرمستند و متکی بر تخیلات و توهمات است که زمینه ساز مدعیان دروغین و دوری مردم از حقیقت واقعی انتظار خواهد شد.  لذا با توجه به رهنمودهای ایشان ،برخی افراد و گروه‌ها که هم چنان بر باورهای غلط خود باقی مانده‌اند می‌بایست به اصلاح دیدگاه‌های خود اقدام نمایند و با توجه به ابعاد تخریبی این گونه باورها  در اذهان توده‌ها و جوانان و احتمال به وجود آمدن شبهات به ویژه در باب توقیت(تعیین زمان و وقت ظهور امام عصر(عج) )و تطبیق و استفاده از روایات ضعیف، به نظر می‌رسد، می‌بایست اقدامات جبرانی برای تنویر افکار عمومی انجام شده و نهادهایی مانند صدا و سیما ،سازمان تبلیغات اسلامی و رسانه‌ها میدان‌دار شوند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 21 تير 1390برچسب:,
ارسال توسط محمود اميري

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 14
بازدید هفته : 111
بازدید ماه : 311
بازدید کل : 15106
تعداد مطالب : 129
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1

خطاطي نستعليق آنلاين